El passat divendres 24 i dissabte 25 de febrer es va celebrar a la Casa de Cultura de Girona el 2n Congrés de Comunicació Ambiental sota el lema “Love is in the earth” i amb l’objectiu d’analitzar com es poden aplicar a la difusió ambiental les noves tecnologies i les xarxes socials.

Tot i que durant la presentació del Congrés podia donar la sensació que l’organització anava íntegrament comandada pel Centre per a la Sostenibilitat Territorial (CST), en l’acreditació d’inscripcions un mateix podia observar el logotip d’un munt d’entitats, institucions i també de petites empreses que co-organitzaven o col·laboraven en el bon desenvolupament de l’acte.

Durant els parlament oficials, van intervenir amb més o menys encert el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Girona, Jordi Fàbrega, el del delegat gironí de Territori i Paisatge, Josep Terradellas, que va sorprendre al públic amb una curiosa i alhora interessant intervenció sobre l’economia dels països de l’Europa de l’est posant com exemple el monocultiu del cotó i la pèrdua de varietats de color d’aquesta planta a l’Ubezjistan. Per acabar intervingué el president del CST, Àlex Casademunt, que va llegir una mena de manifest en pro de la cultura de la sostenibilitat.

Posteriorment a la presentació oficial, el periodista Oriol Lladó realitzà una ponència sota el títol Comunciació Ambiental en temps de xarxes, recalcant l’oportunitat que ens ofereixen les noves tecnologies per tal d’arribar a un públic més ampli i divers, encara que això ens pugui arribar a generar un xic d’estrès. A més va fer un repàs dels canvis econòmics, polítics i culturals que generen les xarxes socials, i va comentar que aquestes provoquen més complicitats als ciutadans que el mitjans de comunicació tradicionals, més freds i distants. A molts dels més de 100 assistents presents a la sala ens va cridar l’atenció la necessitat de tenir un bon pla de comunicació o revisar l’existent, ja que avui en dia la pregunta “tens web?” s’està substituint per si “tens app?” (aplicacions per a mòbils!!!), però en realitat molts encara estem pensant en si “tens mail?” o si “tens telèfon?” i aprofitàvem els descansos per  intercanviar-nos targetes pels passadissos.

Després de la bona ponència de l’Oriol, que ens recordava finalment la fractura digital nord-sud, i d’una més que correcte pausa-cafè, vam passar a escoltar amb atenció diferents experiències 2.0 en comunicació ambiental, on contrastaven algunes inversions potents com la de la WWF 50 aniversari i el seu exèrcit de pandes virtuals, el Portal Biodiversia o el Moviment R, estranyament desconegut per alguns assistents relacionats amb el tema, enfront accions més modestes com el Viu la Terra, presentada amb frescor i sinceritat, o el projecte educatiu de la Televisió dels Residus.

Després del fantàstic dinar amb productes de la terra i de proximitat, els assistents ens vam repartir en diferents Tertúlies: Webs i blogs; Xarxes Social; Vídeo per internet; Dispositius mòbils, aplicacions i geoposicionament. Personalment, vaig anar a la de webs i blogs coordinada per Ramon Bartomeus (iWith.org), on vam acabar parlant també de xarxes socials després de fer un repàs de la necessitat d’implementar el 2.0 en les nostres entitats…

Posteriorment, vam passar al Speaker’s corner on per grups d’assistents vam poder presentar-nos i intercanviar informació sobre els nostres projectes personals i la importància que hi té o volem que hi tingui el 2.0.

Més fluixos van quedar els darrers actes de la jornada com l’Aparador de Projectes, limitat a una parell de taules amb tríptics, targetes i algun cartell i ja pocs assistents voltant per la sala. I també la visualització del film La guerra por otros medios al cinema Truffaut, definida per un dels assistents com a molt interessant, colpidora i com exemple de que la informació és poder.

Així doncs, un bon primer dia de Congrés on va quedar palesa la manca generalitzada de plans estratègics de comunicació per part dels assistents, la potencialitat de l’ús de les xarxes socials i de les noves tecnologies en la comunicació ambiental i alhora la necessitat de molts assistents de desvirtualitzar contactes i seguir fent xarxa.

El segon dia de Congrés, es va basar exclusivament en la participació per part de cada assistent de dos Tallers a escollir entre diverses temàtiques innovadores i relacionades amb les noves tecnologies com són el branding social; posicionament de les nostres webs; geolocalització i aplicacions; captació de fons; nous formats de vídeo; disseny i creativitat en espais interactius. Aquests tallers van esdevenir més ponències o xerrades per part del coordinador en qüestió, que no pas un intercanvi d’experiències o manipulació d’algun element tecnològic. De totes maneres la sensació general fou de satisfacció i de nou la majoria d’assistents aprofitaren els descansos per continuar desvirtualitzant contactes i intercanviar opinions.

Personalment crec que va ser un molt bon Congrés, amb una excel·lent organització i convertint-se en un espai idoni per permetre a tots els assistents emportar-se un munt de noves idees, reptes, reflexions, opinions, nous contactes… i per sobre de tot, eines per avaluar la millor estratègia per tal d’aplicar les noves tecnologies i les xarxes socials en la millora de la comunicació ambiental dins les nostres entitats, empreses o projectes personals, i així aprofitar el valor afegit que de ben segur ens poden aportar.

Moltes gràcies als organitzadors i com no als assistents, i molt especialment als que a través del hastag #2cca van permetre el seguiment en temps real del 2n Congrés de Comunicació Ambiental, i alhora m’han refrescat i aportat idees per aquest resum.

Quim Carol
@quimcarol